sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Ripple-sukat ja ohje

Tämä sukanvarsimalli on ollut suosittu ja haluttu malli. Sukat voi vetää ylös polveen asti tai halutessaan jättää ruttuun säärystimeksi. Ohjeen alkuperästä en tiedä, mutta näin malliversion paikallisessa lankakaupassa ja sain ohjeen mukaani kaupantekijäisinä. Olen hieman muokannut tätä saatua ohjetta itselleni sopivammaksi ja mielestäni käytännöllisemmäksi. Yleensä sukka suositellaan neulomaan puoli kokoa pienemmillä puikoilla kuin mitä esim. lankavyötteessä suositellaan. Tällöin sukasta tulee napakampi. Tämän sukan varsi kannattaa kuitenkin neuloa ihan suositusten mukaisella puikkokoolla ja vaihtaa kärkeä varten hiukan pienempi puikko. Tämä on tietenkin ihan puhtaasti makuasia ja lopputulos riippuu paljon käsialasta. Mielestäni tällä tavalla varsi jää kivasti "pehmeämmäksi" tai "ilmavammaksi".



Ohje on hieman paksummalle langalle esim Janne tai 7-veljestä, puikot 3½-4. (Suluissa mainitaan silmukkamäärät ohuemmalle langalle, esim Nalle tai Maija, puikot 3-3½ ).

Mallineule 1 värillä 1:
1 krs: oikein
2.-4. (-6.) krs: nurin

Mallineule 2 värillä 2:
1 krs:                  2o yhteen takareunoista
                             4o (5o)
                             Langankierto etukautta
                             2o
                             Langankierto takakautta
                             4o (5o)
                             2o yhteen
2 krs: oikein. Neulo langankierrot kiertäen, ensimmäinen etureunasta ja jälkimmäinen takareunasta.
3.-6. krs: Vuorottele krs:a 1-2
7. krs: Neulo kuten 1. krs

  • Luo pienemmillä puikoilla, värillä 1,  56 (64) s. Jaa silmukat tasan neljälle puikolle. Jokaiselle puikolle tulee yhtä monta silmukkaa.
  • Neulo 2 oikein 2 nurin -joustinta haluamasi mitta. Vaihda työhön isommat puikot.

  • Neulo mallineule 1.

  • Vaihda väri ja neulo mallineule 2. Suunnilleen puolessa välissä tätä mallineuletta, kerrosten vaihtumiskohdassa, kuljeta väriä 1  työn mukana kiertämällä se neulottavan langan kanssa kerran ympäri. Näin vältyt lankojen turhalta katkomiselta ja ylimääräiseltä päättelytyöltä. Tarkista, ettei langan kiertämiset kiristä työtä liikaa.

  • Vuorottele näitä kahta mallineuletta haluamasi varren pituus. Neulo viimeiseksi ennen nilkkaa mallineule 1. Kavenna viimeisellä krs:lla silmukkamäärä jalan kokoon sopivaksi. Esim. tehdessäni sukkaa kokoa 37 paksummalla langalla, kavennan viimeisellä krs:lla tasavälein silmukkamäärän 48:aan. Tässä vaiheessa apuna kannattaa käyttää vaikkapa tällaista työkalua



  • Vaihda työhön pienemmät puikot ja neulo nilkkaan 2o 2n -joustinta muutama sentti. Tämän avulla sukka istuu nilkassa paremmin

  • Tee kantapää ja sukan kärki värillä 1.


Muunteluvaihtoehdot:

-Neulo langankierrot kiertämättä. Saat pitsimäisemmän tuloksen.

-Voit pienentää värillä 2 tehtävää mallikertaa esim. lasten sukkia varten tekemällä kavennusten ja langankiertojen välissä vähemmän oikeita silmukoita.

- Jos haluat jatkaa raidoitusta sukan kärjessä värillä 2, tee puikoilla 2 ja 3 mallineuletta 2. Puikoilla 1 ja 4 neulotaan aina oikeaa.

-Jos ainanurin suljettuna neulominen tökkii (niinkuin itselläni) kokeile seuraavaa kikkaa: Kun olet neulonut mallineuleen 1 ensimmäisen oikean kerroksen, tee kerrottu silmukka. (Ohje alla!) Käännä työ nurin päin. Neulo 4 (6) krs aina oikeaa. Nurjat silmukat tulevat näin näkyviin työn oikealle puolelle. Tee vielä lopuksi kerrottu silmukka ja käännä työ takaisin oikein päin. Jatka normaaliin tapaan mallineuleella 2.

Kerrottu silmukka tehdään näin: siirrä kerroksen vaihtumiskohdassa krs:n ensimmäinen silmukka vasemmalta puikolta oikealle puikolle. Kierrä lanka siirretyn silmukan vasemmalta puolelta, puikkojen välistä, työn eteen. Palauta silmukka takaisin vasemmalle puikolle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti